Wystawa “PRAWO PUSTYNI” – 07.09 -25.10

“Prawo Pustyni” to unikatowa wystawa, której pierwsza odsłona odbyła się w lipcu na Pustyni Błędowskiej. Prezentujemy prace malarskie Alicji Klimek oraz Magdy Bovskiej, fotografie artystyczne Weroniki Kosińskiej i Agnieszki Janukanis, rzeźby Alissy Marchenko, Pawła Jasiewicza i Marty Koguc.
7 września o 19:00 wystawę otworzymy w galerii Flow Art House w Warszawie. Wystawa potrwa do 25 października

Dokumentacja wystawy, 8-9.07, Pustynia Błędowska, fot. Szymon Wybraniec

Dokumentacja wystawy, 8-9.07, Pustynia Błędowska, fot. Szymon Wybraniec

Alicja Klimek studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest pomysłodawczynią projektu “Prawo pustyni”, który powstał w jej wizji jako marka/zdarzenie artystyczne, które łączy ludzi w definiowaniu na nowo Człowieczeństwa. Artystka mieszka i tworzy w pobliżu Pustyni Błędowskiej. To jej dom twórczy. Na wystawie prezentujemy duże formaty, wymalowane olejem, opowiadające o procesie docierania do samej esencji Pustyni.

Obrazy Klimek opowiadają o powrocie do natury. Do piękna, jakie ma w swej naturze ziemia, kamień, piasek, trawa, drzewo. To, co wydaje się nam takie oczywiste, a jednak w obecnych czasach oczywistym przestaje być. Płótna artystki ukazują próbę docierania do tej pierwotnej warstwy, stąd widoczne są na nich przecierki, grube warstwy, piaskowe, ziarniste faktury i stonowane kolory,  które w kilku miejscach operują żywszą kolorystyką, aby zwrócić uwagę na światło. Światło, które zostaje zauważone w momencie, kiedy naokoło znika cały niepotrzebny chaos. Malarka zachwyca się drobnym gestem, ciszą w obrazie, wolną przestrzenią, tą pokorą dla samej materii, podłoża.

Alicja w swoich działaniach jest wierna wyznawanym ideom, do których należą hołd wrażliwości i życia w bliskości z naturą. Dlatego zrzesza wokół siebie ludzi budującej rewolucji, którzy mają głęboką potrzebę wprowadzania pozytywnych zmian w świecie. Filozofia bliska naturze, bliska Człowieka i Wnętrza znajduje odzwierciedlenie w wydarzeniach i działaniach prowadzonych w ramach projektu “Prawo Pustyni” oraz w jej twórczości.

Dostępne obrazy artystki można obejrzeć w naszej galerii online.

Alicja Klimek z obrazem “Jaskinia“, mix media na płótnie, 80 x 90 cm

Obraz Alicji Klimek, “Pustynia“, mix media na płótnie, 130 x 160 cm

Dokumentacja wystawy, 8.07, Pustynia Błędowska, w tle obrazy Alicji Klimek,
fot. Szymon Wybraniec

Magda Bovska ukończyła Wydział Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Odbyła stypendium artystyczne na Burg Giebichenstein University of Art and Design Halle. Jest również absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Znana jest jako wokalistka, autorka tekstów i muzyki oraz performerka. Na wystawie odrywamy jej duszę malarki. Bovska porusza się biegle w technice rysunku. Czasem używając tylko kredki, czasem mieszając różne techniki tj. kredka, tusz, elementy wyklejane, ołówki i pastele. Zajmuje się także malarstwem akrylowym. Prace artystki wyróżnia bogata wizualnie szata graficzna, kreowana z wdziękiem, entuzjazmem i poczuciem humoru. Motywy przewodnie to kształty znane z natury oraz proste formy geometryczne. Niedopowiedzenia pobudzają zmysły i wyobraźnię.

Magda Bovska w swojej pracowni

Obraz Magdy Bovskiej “Rośliny 7”, akryl na płótnie, 50 x 40 cm

Rysunek Magdy Bovskiej “Kompozycja 1”, kredka na papierze 40 x 30 cm

Weronika Kosińska ukończyła Wydział Filozoficzny na Uniwersytecie Jagiellońskim. Na co dzień jest związana z fotografią beauty i mody. Pracuje także z wieloma osobowościami ze świata aktorskiego i muzycznego. Poszukiwanie czułości w nieczułym świecie. Szczególnie jej bliski jest kobiecy świat. Na lipcową wystawę realizuje specjalny cykl fotograficzny zainspirowany naturą pustyni.
Na wystawę “Prawo Pustyni” zrealizowała serię zdjęć zatytulowaną “Wtulenia” we współpracy z Agnieszką Janukanis – scenografką, ilustratorką i projektantką wzornictwa. Na pustyni fotografie zaprezentowaliśmy wydrukowane na organicznej bawełnie, dzięki współpracy z marką CottonBee, której misją jest cyfryzacja tradycyjnego przemysłu tekstylnego i budowa platformy, która łączy go ze współczesnymi markami tekstylnymi, modowymi i artystycznymi.

Fotografie z serii “Wtulenia” to czuła opowieść o człowieku – będącym integralną częścią natury. Tęskni on do rozmawiania z nią w sposób organiczny. Sam na sam. Chce poczuć ją zmysłami przytępionymi przez zgiełk miasta. Wyrusza więc na pustynie, na pola i ku rzekom. I dopiero wtulony w przyrodę, czuje się jak u siebie. Wie, że natura nie jest miejscem do odwiedzania. To nasz dom.

Artystka, fotografka Weronika Kosińska

Fotografia z serii “Wtulenia” wykonana w duecie przez Weronikę Kosińską, fotografkę i Agnieszkę Janukanis, scenografkę

Dokumentacja wystawy, 8.07, Pustynia Błędowska,
fot. Szymon Wybraniec

Dokumentacja wystawy, 8.07, Pustynia Błędowska, w tle fotografie nadrukowane na bawełnie,
fot. Szymon Wybraniec

Alissa Marchenko jest absolwentką Wydziału Rzeźby Narodowej Akademii Sztuk Pięknych i Architektury w Kijowie. Obecnie mieszka i tworzy w Mediolanie. Jej prace są prezentowane na znaczących wydarzeniach artystycznych tj. Targi Sztuki UnFair i Targi Fotografii MIA w 2023 we Włoszech, czy też Engadin Art Weekend w Szwajcarii. Polem badawczym artystki są jej stany wewnętrzne, doświadczenia duchowe i wspomnienia, całokształt których, jak uważa, determinuje jej tożsamość. Skupia swoje działania artystyczne wokół współczesnej rzeźby, tworząc performatywne multidyscyplinarne instalacje. Liście, trawa i kwiaty są dla mnie metaforą do zdarzeń i doświadczeń życiowych: przemijają i już nigdy nie powracają, pozostając tylko w pamięci. Stosując zarówno materiały sztuczne transparentne, jak i organiczne, tworzy strukturalne kształty, zainspirowane wzorami natury.

Artystka, rzeźbiarka Alissa Marchenko

Rzeźba Alissy Marchenko z serii Wspomnienia”, pleciona trawa, 14 x 14 x 14 cm

Dokumentacja wystawy, 8.07, Pustynia Błędowska, performance Alissy Marchenko wśród instalacji  z rzeźb z serii “Wspomnienia”
fot. Szymon Wybraniec

Instalacja Alissy Marchenko, rzeźba z serii Połącznia

Paweł Jasiewicz jest absolwentem wydziału Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej i wydziału Projektowania mebli i technologii na Buckingham New University w High Wycombe UK. Projektant mebli, artysta i adiunkt na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Działa na skraju dizajnu i sztuki. Jego poszukiwaniom form, materiałów i technik towarzyszy radość z ręcznej pracy, ludyczna lekkość i ciekawość świata. Jako badacz naukowy podróżuje do różnych warsztatów na całym świecie by zobaczyć i udokumentować rozliczne podejścia do drewna. Jako dizajner i artysta interpretuje nabytą wiedzę/techniki na nowo w swoich realizacjach.

Projektant form użytkowych i artysta Paweł Jasiewicz

Na wystawie zaprezentujemy misy z serii “Shells vessels”, wykonane z czerwonego dębu, ściętego z powodu choroby w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego na początku 2021 roku. 200-letnie drzewo zagrażało zwaleniem podczas wichur. Spróchniały pień nie został spalonym tylko przekazany artyście designerowi do pracy. Wyzwaniem była praca na mokrym drewnie pochodzącym z chorego drzewa. Spękane i spróchniałe pniaki były delikatne i kruche podczas uzyskiwania grubości 1-2mm na ścianach do 2-3cm na dnie. Barwienie na czarno i uzyskiwanie faktury usłojenia możliwe było przez opalanie i szczotkowanie, a następnie szybkie olejowanie gorącego drewna. Palenie drewna powodowało pęknięcia na przekrojach poprzecznych i stycznych, co wymagało umiejętności ich przewidzenia. Każda skorupa ma indywidualny kształt i wykonana jest z innej części drzewa. Wielkość każdego pniaka była przypadkowa, co było dodatkowym wyzwaniem technicznym i estetycznym.

Misy z serii “Shells vessels” autorstwa Pawła Jasiewicza, opalane 200-letnie drewno czerwonego dębu, recycling

Dokumentacja wystawy, 8.07, Pustynia Błędowska, misy serii “Shells vessels” autorstwa Pawła Jasiewicz
fot. Szymon Wybraniec

Dokumentacja wystawy, 8.07, Pustynia Błędowska, misy serii “Shells vessels” autorstwa Pawła Jasiewicz
fot. Szymon Wybraniec

Marta Koguc jest absolwentką warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Tworzy obiekty ceramiczne „Przez dotyk” pod wpływem zainteresowania zjawiskiem sztuki haptycznej. Ceramiczne formy o obłych kształtach z natury swojej budzą chęć dotykania, a ich niewielki, mieszczący się w dłoniach rozmiar zachęca do bezpośredniej integracji z przedmiotem. Dodatkowo, w przeciwieństwie do powszechnie przyjętej w dziedzinie ceramiki zasady, nie są puste w środku, a pełne. W związku z tym zaskakują swoim ciężarem, który sprawia, że prace są bardziej materialne i cielesne.

Artystka, rzeźbiarka Marta Koguc z jedną z rzeźb ceramicznych z serii “Przez dotyk

Jeden z obiektów z cyklu ceramicznego “Przez dotyk

Dokumentacja wystawy, 8.07, Pustynia Błędowska, rzeźby ceramiczne z serii “Przez dotyk” autorstwa Marty Koguc
fot. Szymon Wybraniec

Prezentację dział sztuki podczas 2-dniowego wydarzenia na Pustyni Błędowskiej dopełniły rozmowy z artystami, a także iście festiwalowa atmosfera – koncerty Bovskiej i Ani Karwan. Zapowiada się kultowe, trwałe, cykliczne Prawo Pustyni. Jesienią obiekty zaprezentujemy we wnętrzach naszej galerii w Fabryce Norblina.
Na wernisaż wystawy zapraszamy 7 września od godz. 19:00.

 

Dodaj komentarz